Tuesday 6 November 2012

Warkah Cinta Buatmu..


:) gadis mana yang tidak menginginkan seorang imam yg sangat sempurna di matanya.. dan lelaki mana yang tidak menginginkan seorang isteri yang solehah dan menjadi penyuluh kehidupannya..

namun.. bila kita berfikir sejenak..
layakkah untuk kita bergelar seorang suami yg soleh dan seorang isteri yg solehah?
perjalanan kita masih jauh.. masih panjang..

hati kecil kita pasti akan berkata.. "tak salah pun.. semua orang boleh berubah.."
ya.. itu memang betul.. tp cukup ke hanya dengan sekadar kata hati dan tidak pula dengan perbuatan?

:) semua orang sedia maklum dengan dua perkara ini:
   -  Hawa diciptakan dari tulang rusuk kiri Adam.. (bila teringat hal nih.. waktu pertama kali tahu akan hal nih.. semua org sibuk utk meng'scan' rusuk kiri budak lelaki time sekolah dulu.. hehe.. lawak pun ada.. :P)

   -  Perempuan yg baik adalah untuk laki-laki yg baik.. dan begitulah sebaliknya.. :) sesuai dengan firman   Allah dalam surah an-nur, ayat 26.. semua orang pasti hafal je ayat nih kan.. yelaa kalau cakap pasal hati dan perasaan lelaki n perempuan nih cepat je kann.. hmm.. :)

      Bismillahirrahmanirrahim

     "(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan- perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang- orang (yang jahat) mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.."
                                    An-Nur:26

n kalau dari pengalaman atau cakap2 orang.. nak cari pasangan yg terbaik dr Allah nih.. istikharah adalah jalan terbaik.. jangan main try n error je.. kahwin nih bukan sehari dua.. tapi selamanya.. moga-moga kekal laa sampai syurga.. sama-sama masuk syurga.. kan best tuh? :) 

emm kalau nk solat istikharah tp still tak tahu tatacaranya.. boleh rujuk sini.. mane laa tahu kan.. kita nih biasanya bile nk nikah baru istikharah.. jgn salah faham.. bile kite terkeliru nk buat keputusan dan inginkan yg terbaik.. kita perform laa istikharah.. bukannye bile nak nikah jer baru nk istikharah.. ye kan? :) 

warm regards,
Wanie... :)

No comments:

Post a Comment

leave ur footstep here~~